Wednesday, 20 March 2013

Tahu ke tak tahu? Meh nak bagitahu :)





Assalamualaikum, sahabat muslimah sekalian :) moga sihat2 belaka, bersyukur ke hadrat Ilahi masih diberi nafas untuk mempertulkan diri kita ini..

Hari ini, tergerak rasa hati untuk mengingatkan sahabat2 tentang kewajipan kita sebagai muslimah,

Benda paling penting tapi dari dulu sampailah skrg kita suka endahkan.. slalu org ingtkan, banyak hadis dan dlm Al- Quran juga dh jelaskan berulang kali... TERANG DAN NYATA!!!! TAPI KITA?? bukan xtahu tapi bt xtahu...

Jom tengok gambar bwh ni.. :)


Anatomi Mukminah
 ha, dah baca? rasa2 paham x? moga terdetik dalam hati saudari-saudari untuk berubah...
ingatlah dunia ini hanya pinjaman, untuk cari bekalan akhirat.. semakin hari kita semakin tua dimakan usia. apa lagi yang kita dapat dengan hiburan dan kelalaian... janganlah kita sia2 kan hidup kita.

Disaat syahadah dilafazkan, ingatlah Allah maha mengetahui, hati perlu kuat dalam hadapi ujian.. jangan kata NANTI2.. itu hanya memakan dan rugikan diri sahabat..

Kita perlu berubah, bukan esok, bukan luse, bukan nanti, tapi sekarang! xyakin lagi? tgok y ni plak :

perbezaan tertutup dan yang terbuka, yang tertutup lebih baik :)


banding bezakan lah, mana gula2 y anda nak mkn? pasti y tertutup kan, jadi sama2lah kita berubah. jagalah kehormatan diri kita. 
 
Disini saya sertakan details batasan aurat kita :

Berikut adalah bahagian-bahagian berkaitan aurat wanita, dan dalil ringkas mengenainya :

1. Bulu Kening
Menurut riwayat Bukhari, Rasullulah SAW melaknat perempuan yang mencukur atau menipiskan bulu kening atau meminta supaya dicukurkan bulu kening.

2. Kaki (tumit kaki)
"Dan janganlah mereka (perempuan) membentakkan kaki (atau mengangkatnya) agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan." (An-Nur: 31)

3. Wangian
"Siapa sahaja wanita yang memakai wangi-wangian kemudian melewati suatu kaum supaya mereka itu mencium baunya, maka wanita itu telah dianggap melakukan zina dan tiap-tiap mata ada zina." (Riwayat Nasaii, Ibn Khuzaimah dan Hibban).

4. Dada
"Hendaklah mereka (perempuan) melabuhkan kain tudung hingga menutupi dada-dada mereka." (An-Nur : 31)

5. Gigi
Rasullulah SAW melaknat perempuan yang mengikir gigi atau meminta supaya dikikirkan giginya. (Riwayat At-Thabrani)
"Dilaknat perempuan yang menjarangkan giginya supaya menjadi cantik, yang mengubah ciptaan Allah." (Riwayat Bukhari dan Muslim).

6. Muka dan Tangan
Asma Binti Abu Bakar telah menemui Rasullulah SAW dengan memakai pakaian yang tipis. Sabda Rasullulah SAW:
"Wahai Asma! Sesungguhnya seorang gadis yang telah berhaid tidak boleh baginya menzahirkan anggota badan kecuali pergelangan tangan dan wajah saja." (Riwayat Muslim dan Bukhari).

7. Tangan
"Sesungguhnya kepala yang ditusuk dengan besi itu lebih baik daripada menyentuh kaum yang bukan sejenis yang tidak halal baginya"(Riwayat At Tabrani dan Baihaqi).

8. Mata
"Dan katakanlah kepada perempuan mukmin hendaklah mereka menundukkan sebahagian dari pandangannya." (An Nur : 31).
Sabda Nabi SAW, "Jangan sampai pandangan yang satu mengikuti pandangan lainnya. Kamu hanya boleh pandangan yang pertama, pandangan seterusnya tidak dibenarkan." (Riwayat Ahmad, Abu Daud dan Tirmidzi).

9. Mulut (Suara)
"Janganlah perempuan-perempuan itu terlalu lunak dalam berbicara sehingga berkeinginan orang yang ada perasaan serong dalam hatinya, tetapi ucapkanlah perkataan-perkataan yang baik."( Al Ahzab: 32)
Sabda Rasulullah SAW, "Sesungguhnya akan ada umatku yang minum arak yang mereka namakan dengan yang lain, iaitu kepala mereka dilalaikan oleh bunyi-bunyian (muzik) dan penyanyi perempuan, maka Allah akan tenggelamkan mereka itu ke dalam bumi." (Riwayat Ibn Majah).

10. Kemaluan
"Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan mukmin, hendaklah mereka menundukkan pandangan mereka dan menjaga kehormatan mereka." (An Nur : 31).
"Apabila seorang perempuan itu sembahyang lima waktu, puasa di bulan Ramadhan, menjaga kehormatannya dan mentaati suaminya, maka masuklah ia ke dalam syurga daripada pintu-pintu yang ia kehendakinya." (Riwayat Al Bazzar)
"Tiada seorang perempuan pun yang membuka pakaiannya bukan di rumah suaminya, melainkan dia telah membinasakan tabir antaranya dengan Allah." (Riwayat Tirmidzi, Abu Daud dan Ibn Majah).

11. Pakaian
"Barangsiapa memakai pakaian yang berlebih-lebihan, maka Allah akan memberikan pakaian kehinaan di hari akhirat nanti." (Riwayat Ahmad, Abu Daud, An Nasaii dan Ibn Majah)
"Sesungguhnya sebilangan ahli neraka ialah perempuan-perempuan yang berpakaian tapi telanjang yang condong pada maksiat dan menarik orang lain untuk melakukan maksiat. Mereka tidak akan masuk syurga dan tidak akan mencium baunya." (Riwayat Bukhari dan Muslim).
"Hai nabi-nabi, katakanlah kepada isteri-isterimu, anak perempuanmu dan isteri-isteri orang mukmin, hendaklah mereka memakai baju jilbab (baju labuh dan longgar) yang demikian itu supaya mereka mudah dikenali. Lantaran itu mereka tidak diganggu. Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang." (Al Ahzab : 59).

12. Rambut
"Wahai anakku Fatimah! Adapun perempuan-perempuan yang akan digantung rambutnya hingga mendidih otaknya dalam neraka adalah mereka itu di dunia tidak mahu menutup rambutnya daripada dilihat oleh lelaki yang bukan mahramnya." (Riwayat Bukhari dan Muslim).


 dari  ~ Artikel iluvislam.com

JOM BERUBAH <3!!


"Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram) dan memelihara kehormatan mereka dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka atau bapa mereka atau bapa mertua mereka atau anak-anak mereka,

atau anak-anak tiri mereka atau saudara-saudara mereka atau anak bagi saudara-saudara mereka yang lelaki atau anak bagi saudara-saudara mereka yang perempuan, atau perempuan-perempuan Islam atau hamba-hamba mereka atau orang gaji dari orang-orang lelaki yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan atau kanak-kanak yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman, supaya kamu berjaya." (Surah An-Nur, 31)

 

'Biiznillah"



 



Saturday, 19 January 2013

Cinta Manusia Yang Mulia

( نبي محمد صلى الله عليه وسلم )
Betapa mulianya cinta baginda pd kita..sedarkah kita? baginda y begitu mulia disisi Allah,kekasih Allah, disayangi malaikat, syaitan juga menghormatinya, tp kita? adakah kita bersyukur mempunyai seorang Nabi yang begitu menyayangi umatnya? pernah kita menitiskan air mata ketika teringat perjuangannya?pernah mulut kita berkumat-kamit selawat kepadanya? sedangkan ketika nazak pun baginda, Muhammad S.A.W masih teringatkan kita, masih memikirkan kita wahai manusia y lemah.. wahai umat yang disayangi. bersyukurlah kita, sesunnguhnya umat nabi Muhammad banyak kelebihannya : -


Disebutkan bahawa Nabi Adam A.S telah berkata , "Sesungguhnya Allah SWT telah memberikan kepada umat Muhammad SAW empat kemuliaan yang tidak diberikan kepadaku:
  •  Taubatku hanya diterima di kota Mekah, sementara taubat umat Nabi Muhammad s.a.w diterima di sebarang tempat oleh Allah s.w.t.
  •  Pada mulanya aku berpakaian, tetapi apabila aku berbuat derhaka kepada Allah s.w.t. maka Allah s.w.t. telah menjadikan aku telanjang. Umat Muhammad s.a.w. membuat derhaka dengan telanjang, tetapi Allah s.w.t. memberi mereka pakaian. 
  •  Ketika aku telah berderhaka kepada Allah s.w.t., maka Allah s.w.t. telah memisahkan aku dengan isteriku. Tetapi umat Muhammad s.a.w. berbuat derhaka, Allah s.w.t. tidak memisahkan isteri mereka. 
  •  Memang benar aku telah derhaka kepada Allah s.w.t. dalam syurga dan aku dikeluarkan dari syurga, tetapi umat Muhammad s.a.w. durhaka kepada Allah s.w.t. akan dimasukkan ke dalam syurga apabila mereka bertaubat kepada Allah s.w.t.
~tidak bersyukurkah lagi kta sbg umat Nabi Muhammad SAW ? 




video kisah ketika Nabi sedang menempuhi kewafatannya, menitis air mata jika kita menilai betapa sucinya cinta baginda pada kita. Sepertiga dari kisah yang tertulis dalam video ini :

Tiba di masjid, Nabi sembahyang sunnah dua rakaat lalu menuju mimbar. Kakinya terasa berat ketika mendaki tangga. Tubuhnya tampak lemah, tangannya bertelekan. Tak lama kemudian beliau menyampaikan khutbah singkat, namun isinya meresap dan menggetarkan hati. Para sahabat bercucuran air mata…..
“Wahai kaum muslimin, kita hidup di bawah kekuasaan Allah dan kasih sayang-Nya. Maka bertaqwalah kepada-Nya dan taatilah perintah-perintah-Nya”. Dalam riwayat lain, Rasulullah SAW berwasiat, “Wahai segenap umat manusia, api neraka sudah dinyalakan, fitnah-fitnah telah datang seperti datangnya malam yang gelap. Demi Allah, kamu tidak akan berpegang kepadaku dengan suatu apa pun. Sesungguhnya aku tidak pernah menghalalkan sesuatu melainkan apa yang dihalalkan oleh Al-Qur?an, dan tidak pula mengharamkan sesuatu melainkan apa yang diharamkan oleh Al-Quran”.
Abu Bakar tersedu sedan sementara Umar bin Khattab menahan napas dan tangis hingga dadanya naik turun. Sedangkan Utsman bin Affan menghela napas panjang, dan Ali bin Abi Thalib menundukkan kepala dalam-dalam. Dalam hati semua sahabat berkata, “Rasulullah akan meninggalkan kita.”
Lelaki agung itu hampir selesai menunaikan tugasnya. Tanda-tanda itu semakin nyata, sehingga dengan tangkas Ali dan Fadhal segera tampil membantu Rasulullah turun dari mimbar. Sangat pelan kerana lemah.
Segera setelah itu beliau dipapah untuk kembali pulang ke rumah kediaman. Sejak itu beliau tidak mampu lagi bangkit dari tempat tidur. Keadaan beliau semakin gawat, sampai-sampai kain pengikat beliau pun terasa panas. Panas yang sangat tinggi menyebabkan beliau sering tak sedarkan diri.
Melihat keadaan ayahandanya, Sayyidah Fatimah RA terus menangis, “Ya Allah, alangkah berat penderitaan ayahku. Alangkah beratnya, ya Allah….”
Mendengar tangis putri kesayangannya itu, Rasulullah SAW sempat bersabda, “Bersabarlah anakku sayang. Tidak ada lagi penderitaan ayahmu sesudah hari ini…” Nabi SAW berusaha menghibur putrinya agar tidak bersedih hati. Namun sabda Beliau itu juga merupakan pertanda bahwa tinggal pada hari itu beliau merasakan penderitaan. Dan setelah itu, meninggalkan keluarga dan segenap kaum muslimin.
Tepat pada waktu dhuha, datanglah Malaikat Izrail yang diutus oleh Allah Ta?ala untuk menjemput Rasul SAW. Perintah Allah Ta?ala kepada Izrail, “Masuklah kalau diizinkan olehnya. Kalau tidak, kembalilah engkau kemari. Berangkatlah dan muncullah di hadapannya dalam wujud seorang lelaki yang sopan dan rapi. “Maka muncullah Malaikat Izrail sebagai seorang lelaki berpakaian putih-putih dengan aroma yang harum mewangi.
“Assalamualaikum, wahai penghuni rumah kenabian….”
“Wa’alaikumussalam. Maaf Rasulullah sedang payah. Datanglah lain kali,” jawab Sayyidah Fatimah RA.
“Assalamu?alaika, ya Rasulullah. Salam sejahtera untukmu selamanya. Bolehkah saya masuk?” ujar Izrail lagi.
Mendengar salam khusus itu, Nabi membuka mata beliau lalu bertanya kepada Fatimah, “Anakku, ada tamu ya? Siapa yang berada di pintu, hai Fatimah?”
“Seorang laki-laki yang bersih sopan, rapi, dan wangi. Ia memanggil-manggil ayah dan minta izin untuk masuk. Saya bilang, Ayah sedang payah. Saya minta dia dia untuk kembali lain kali.”
Tiba-tiba Nabi SAW memandangi putri tercintanya itu dengan tatapan yang menembus jauh, dengan cahaya pekat yang mengabut.
Sayyidah Fatimah RA menggigil kerana hatinya tergetar
“Izinkan tamu itu masuk, Fatimah. Tahukah engkau siapa dia, anakku?” sabda Rasulullah SAW.
“Tidak”
“Dialah penjemput kenikmatan, pemutus nahsu syahwat, dan pemisah pertemuan. Dia adalah malakul maut.”
Sayyidah Fatimah RA terkejut, “Ayahanda, jadi mulai hari ini aku tidak akan lagi mendengar suaramu dan memandangi wajah jernihmu?” Sayyidah Fatimah menangis.
Jangan bersedih dan menangis, jantung hatiku. Engkau adalah keluargaku yang mula-mula akan bersamaku di hari kiamat,” sabda Rasul SAW
Mendengar itu, barulah Sayyidah Fatimah RA lega.
“Engkau datang untuk berziarah atau untuk mencabut nyawaku?” Tanya Nabi.
“Aku datang untuk berziarah, juga menjemput Tuan jika Tuan mengizinkan. Tetapi kalau tidak aku akan kembali.”
“Engkau datang sendirian? Dimana engkau tinggalkan Jibril?” Tanya Nabi sambil tersenyum.
“Aku tinggalkan dia di langit kedua bersama para malaikat lainnya.”
“Panggil dia kemari.”
Jibril tergagap. Maka Malaikat JIbril pun turun ke bumi, menuju rumah kediaman Rasul, lalu duduk disebelah kepala Rasulullah SAW.
Beberapa saat Nabi memandangi Jibril, lalu dengan sayu beliau bersabda, “Jibril, mengapa berlambat-lambat? Tidakkah engkau tahu saat yang dijanjikan itu hampir tiba?”
“Beri tahu aku bagaimana hakku di hadapan Allah nanti.” sabda Nabi lagi.
“Pintu-pintu langit telah terbuka, para malaikat berbaris berlapis-lapis menunggu kehadiran ruh Tuan, seluruh gerbang syurga terbuka sebagai persemayaman Tuan.”
Namun wajah Nabi tetap suram dan gelisah. Lalu sabdanya lagi, “Jibril, bukan berita itu yang kuinginkan. Beritahu aku, bagaimana umatku besok di hari kiamat.”
Maka dengan tenang Jibril menjawab, “Ya Rasulullah, Allah Ta?ala berfirman, „Aku haramkan syurga dimasuki oleh para nabi sampai engkau, Muhammad, masuk terlebih dahulu. Dan aku haramkan umat para nabi masuk ke dalamnya sampai umatmu, Muhammad, masuk terlebih dahulu?.”
Mendengar jawaban itu, barulah wajah Nabi berseri-seri. “Alhamdulillah. Kalau begitu hatiku tenang, wahai Jibril.” Beliau merasa tenteram, kerana kaum muslimin mendapat hak dan tempat istimewa di hadapan Allah SWT. Bibir beliau yang sudah memucat itu menyunggingkan senyum. Senyum istimewa itu juga beliau tujukan kepada Malaikat Izrail ketika beliau mempersilakan sang Pencabut Nyawa itu melaksanakan tugasnya.
Rasa sakit itu kian memuncak. Sekujur tubuh Nabi menggigil. Wajah beliau semakin memucat, urat-uratnya menegang. Dalam keadaan sakit tak tertahankan itu beliau berdoa, “Ya Allah, alangkah sakitnya! Ya Allah, timpakanlah sakitnya maut ini hanya kepadaku, jangan kepada umatku.”
Menjelang akhir hayat beliau, Ali bin Abi Thalib melihat Nabi SAW dua kali menggerak-gerakkan bibir beliau yang sudah membiru. Maka Ali pun cepat-cepat mendekatkan telinganya ke bibir Nabi. Ia mendengar Nabi SAW memanggil-manggil, “Ummati, ummati…. (Umatku, umatku…).” Dengan memanggil-manggil umatnya inilah, Rasul Akhir Zaman itu wafat di pangkuan isteri tercinta, Sayyidah Aisyah RA, pada hari Isnin, 12 Rabi’ul Awwal 11 Hijrah, bertepatan dengan tarikh 3 Juni 632 Masehi, dalam usia 63 tahun.

*bersyukurlah kita wahai sahabat, punyai Nabi y begitu menyayangi umatnya, ketika sakaratul maut pun baginda masih mengingati kita, bimbang akan kita. Tidakkah kita malu pd baginda, saat dikurniakan keluangan masa, kesihatan yang baik, tidak mampu berselawat keatasnya? fikirkanlah..moga Allah merahmati perjalanan hidup kita sahabat :)








Saturday, 4 February 2012

##@@ AKU ADA 4 ORANG ISTERI @@##

Aku seorg businessman yang punya empat isteri. Sudah rezeki, terima saja =). Di kesempatan ini aku ingin bercerita tentang isteri-isteriku. Berminat? Marilah baca lagi.....

Kumulakan dengan isteri yang tersayang. Siapa lagi , kalau bukan isteri keempat. Dia paling muda, paling bertenaga. Dialah isteri yang aku cinta. Kalau aku letih, dialah yang selesaikan semua kerja yang libatkan tenaga. Dia adalah pujaanku yang aku jaga dan dambakan kasihnya.

isteriku yang ketiga, tidak kurang hebatnya. Dialah yang paling cantik. Wajahnya amat memikat sesiapa saja melihatnya. Pandai berhias dan bergaul di majlis-majlis. Jika ke majlis-majlis penting sama ada urusan perniagaan atau perhubungan, dialah yang temaniku. OHHH, tersa bangga dalam hati setiap kali kenalkannya pada teman-teman. Seraut wajah tenang dan tutur katanya begitu manis kelihatan!

Isteri keduaku tidak kurang hebatnya. Walau tidak secantik dan betenaga seperti isteri ketiga dan keempat tetapi punya akal yang cerdas. Dia sangat pintar dalam menyelsesaikan sebarang masalah. Jika aku buntu dalam menyelesaikan sebarang masalah, dialah yang menjdai tempat rujukku. Ada saja buah fikirannya untuk selesaikan. Terasa sungguh bertuah... dia sering berada di sisiku ketika berhadapan dengan apa jua masalah.
Aduhai.. ini pula... isteriku yang pertama. rupa tak ada. Fikiran?? Di tahap biasa-biasa saja. Tenaganya pula sudah semakin diragut usia. Kehadirannya semacam tiada. Pergi tidak mengurang, datang tidak menambah. bak melukut di tepi gantang, kata orang. hendak kucerai tidak sampai hati. Mujur dia tidak kisahwalaupun aku jarang datang menemuinya. Bukan tidak kasihan, tapi apa boleh buat, hatiku tidak ada lagi padanya. Isteri tua..dah tak ada selera!

Hidupku riang dan ceria sehiggalah suatu hari, tiba-tiba badanku lemah. Pandanganku terasa berpinar-pinar. dan akhirnya, aku jatuh terjelepok sewaktu melangkah keluar dari satu mesyuarat di pejabat. Dengan segera aku dihantar ke hospital. Kaki, tangan dan badanku tidak dapat bergerak lagi, Ya ALLAH apa sakitku??...

Doktor datang dan berkata perlahan, "Maaf tuan saya terpaksa berterus terang."

Aku mendengarnya dengan penuh gementar.

"Tuan diserang barah ditahap terakhir. Mengikut pemeriksaan dan penyelidikan rapi, umur tuan boleh hidup paling lama dua bulan. Tapi, ajal maut ketentuan ALLAH. Banyakkan berdoa mudah-mudahan Allah makbulkan. Dari sudut perubatan, tak ada apa yang boleh dibuat melainkan mengambil ubat penahan sakit!"

Aduh... bagai disabar halilintar mendengar kenyataan itu! Aku akan pergi buat selama-lamanya? Benarkah apa yang kudengar sebentar tadi?

Mujurlah mulut ini masih boleh bicara. Lalu kupanggil keempat-empat isteriku. Ingin kutemui mereka seorang demi seorang. Merekalah tempat aku meluahkan resah dan takut di dada ini. Pertama yang ku temui tentulah isteri tersayang- isteri keempat, isteri harapanku.

"Sayang, sayang tahukan abang akan pergi tak lama lagi, sudi tak sayang mati bersama abang? Untuk menemani abang di alam barzakh?" tanyaku perlahan sambil meramas tangannya penuh kasih sayang dan harapan.

"Bang, soal mati jangan buat gurau. Abang pun tau saya muda lagi. Takkanlah abang nak saya mati sama? Abang perlu faham situasi saya, kalau abang mati relakanlah saya teruskan kehidupan baru dengan lelaki lain.

terlepas tangannya yang kupegang. Aku renung matanyauntuk mendapat kepastian. Ya, dia pasti. Tidak ada langsung rasa ragu yang dapat kubaca daripada sinar matanya. Jika aku mati nanti, dialah isteri yang paling awal tidak bergelar janda. Janda muda siapa yang tidak mau!

Apabila isteri ketiga memasuki runag kamar, aku masih mampu melontar sisa senyuman yang tinggal. Wajahnya cantik, molek dan rupawan seerti biasa. Aduhai... alangkah sukar untuk berpisah dengannya nanti. "Darling, abang akan pergi selamanya..""Ya abang, saya sangat sedih bayangkan hidup tanpa abang disisi," balasnya bersama tangisan. 

Ha...ada harapan ni, bisikku dalam hati."Darling, sudikah temani abang di barzakh nanti sebagai bukti cinta kita?" Aku menduga hatinya. Dia tersentak. Matanya yang bak bintang timur seakan terbeliak merenungku. Spontan, lehernya yang jinjang juga menggeleng-geleng perlahan.

"Bang, kita perlu rasional. Kecantikan saya memang untuk abang, tapi masa abang hidup saja. bila abang mati saya perlu teruskan hidup. Selain dari harta yang abang wariskan, kecantikan inilah aset saya teruskan kehidupan yang masih panjang."

Ohhh...kau  juga serupa! Alangkah seksanya memikirkan kecantikanmu yang akan dinikmati lelaki lain. Harapanku hancui berderai.

Ya, isteri kedua adalah harapan terakhirku. Dialah yang sering menyelesaikan sebarang masalah. Tentu masalah ini juga mampu diselesaikannya. "Abang perlu pandangan saya untuk selesaikan masalah abang"tanyanya sebaik kami bertentang mata."Ya sebab kaulah satu-satunya harapan abang yang masih tinggal!""SAya akan membantu sedaya upaya untuk selesaikan masalah abang dengan lancar.."" Dengan lancar...??"Ya, soal pembahagian harta pusaka akan saya uruskan. Perniagaan abang pun dah saya semak semua hutang piutangnya. Insyaallah perniagaan dapat diteruskan. Abang jangan risau. Batu nisan yang mahal dah saya tempah. Begitu juga dengan tanah perkuburan. Imam, jemaah dan masjid solat jenazah juga telah saya tentukan. Abang jangan takut, semua saya dah uruskan,"

"Bukan itu maksud abang, itu bukan masalahnya. Tapi masalah abang ialah abang takut bersendirian di alam kubur. Berilah jalan penyelesaiannya. Sekian lama kau dapat selesaikan semua masalah abang, sekarang tolonglah abang macam biasa.""Apa masalahnya bang? "Sudikah kau temani abang di alam kubur?"
Isteriku terkejut. Dia menutup muka dan berlalu segera sambil menangis. Harapanku hancur lebur. Semua yang tersayang sudah tidak sudi lagi. Aku terkapai-kapai sendirian untuk menghadapi hidup selepas mati. Alangkah sepi hati dan ngerinya nanti.

Tiba-tiba ...Tuk!Tuk!Tuk!. Bunyi pintu diketuk."Assalamualaikum bang'" Ahh...terlupa pula aku masih puya satu lagi isteri-isteri pertama!Isteri tua yang tidak boleh kusandarkan apa-apa harapan, jauh sekali untuk menyuntik sebarang semangat buatku."Waalaikumussalam,"Jawabku hambar. Aku tidak mengharap apa-apa daripadanya. Aku tidak akan mengemukakan apa-apa permintaan, justeru aku dapat meneka apakah jawapannya nanti. Mustahil dia yang sering aku tinggalkan, yang sering aku pinggirkan sudi menemaniku.

"terima kasih kerana abang masih sudi jumpa saya," katanya sebaik bersalaman. Hambar dan tawar aku rasakan. tiada langsung rasa kasih saynag dihati in  buat seorang isteri sepertinya. Dia merenung mataku. Matnanya bersinar jernhih da ketenangan tidak tercabut dari cahaya pandanagn walau usianya lanjut. "Abang, saya sanggup temani abang. kemana saja, dimana juga. Saya sanggup temani abang sekalipun  terpaksa mati bersama. Jika ditakdirkan, saya sanggup temani abang di alam kubur!"

Huh..alangkah gembiranya hatiku! Rupanya dia yang sering aku pinggirkan itulah yang paling setia dan berguna. Terharu rasa hati ini dengan keikhlasannya. ternyata dialah isteri sejati. Ahh, mengapakah aku buta selama ini???

SAUDARA saudari, siapa "aku" dalam cerita ini? siapa lagi kalau bukan kita. Kitalah yang punya empat "isteri". Isteri keempat ialah JASAD DAN TUBUH kita. Daripadanya kita mendapat kekuatan dan tenaga. Oleh itu, dia kita jaga sepenuhnya. Diberi makan dan minum serta dilindungi daripada sebarang penyakit.

Kita sayng sangat "isteri keempat" ini. Masa, harta dan perhatian kita dihabiskan sepenuhnya untuk membelai fizikal dan anggota badan kita. jangan sakit, cacat dan lemah. Pelbagai makanan tambahan, ubat-ubatan serta rawatan kita usahakan untuk mendapat tenaga daripada tubuh badan.


Isteri ketiga kita pula ialah harta. Siang malam kita memikirkan bagaimana untuk menambah pendapatan. Bagaimana meningkatkan kewangan keluarga? Itu yang sering kita fikirkan. Tidak cukup dengan kerja yang ada, kita usahakan kerja tambahan. Apabila wang bertambah dan simpanan meningkat, kita belikan aset. Kita beli kereta besar, rumah cantik, serta kelengkapan serba canggih.



Apabila berhadapan dengan tetamu yang datang bertandang, kita bangga memperagakan rumah, kereta dan segala aset pencarian kita. Segala-galanya menghadiahkan status sosial dan meningkatkan darjat kita di mata masyarakat. Ironis sekali, seolah-olah nilai kita terletak pada barang-barang bernilai yang kita miliki.

Isteri kedua kita ialah anak, isteri, sanak saudara dan sahabat kita. Pada merekalah tempat kita meluahkan masalah. Pada merekalah kita harapkan pandangan, nasihat, teguran dan jalan penyelesaian. Merekalah yang selalu kita temui, jumpa dan raikan dalam kehidupan. Hidup akan sepi tanpa mereka disisi.


Isteri pertama ialah amal ibadat kita kepada ALLAH. Itulah yang sering kita lupakan. Kita pinggirkan, bila hendak menambah amal? Nanti, esok masih ada. Bila hendak taubat, tunggu usia masih muda. Segala kebaikan sama ada yang berbentuk habluminallah(hubungan dengan ALLAH) dan habluminannas(hubungan sesama manusia) sering tidak mendapat keutamaan. Segala-galanya hanya seperti"isteri tua" yang tidak mengghairahkan dan menggiurkan lagi.

namun, akan tiba masa nanti (dan itu pasti), akan terserlah jua mana "isteri" yang benar-benar jujur dan setia. Ketika saat berangkat yang didahului oleh sakarat itu, apkah ada debu amal kita yang akan bertukar menjadi permata? Aduh, alangkah malangnya kesepian pada malam pertama di alam kubur sana tanpa "isteri"yang sudi mendakap kita??(ADAPTASI DARI SALAH SATU KISAH DIMANA DIA DIHATIKU)







 Al-’Asr

[1]
Demi Masa!
[2]
Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian -
[3]
Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar .............








Friday, 3 February 2012

~~DIMANA DIA DIHATIKU~~



Kita perlukan Allah lebih daripada kita perlukan udara. Kalau hidup tanpa ALLAH, apalah guna kita hidup. Hati akan mati, hidup hilang erti. TanpaNya, kita akan hilang arah dan diri sentiasa gelisah. Jiawa akan terasa kosong sekalipun punya nama, rupa dan harta yang melimpah-ruah.

Orang yang cintakan ALLAH akan tenang dengan mengingatiNya. Orang yang takutkan ALLAH pasti bergetar hati apabila mendengar ayat-ayatNya. Andai cinta dan takut ALLAH ada di hati, kita seolah-olah memiliki segala-galanya. Itulah kejayaan, ketenangan dan kebahagiaan yang hakiki dan abadi.

Di mana Dia Di Hatiku adalah suara kalbu yang mengungkapkan segala rintih pedih, ratap harap serta suka duka seorang hamba yang sentiasa mengharap redhaNya. Sesungguhnya ALLAH itudekat, pintu kebenaranNya lebih luas dari pintu kemurkaanNya.

Buku ini sesuai untuk kita baca, dan setiap bingkiasan yang diceritakan sangat menusuk hati bagi pembaca, disetiap pengajaran cerita itu kita akan sedar sejauh mana hubungan kita dgn ALLAH selama ini, dan betapa indahnya kurniaan yang Allah beri, hanya mata hati kita tidak mampu melihat dengan jelas...

Dan yang sangat menarik di setipa akhir satu kisah pasti ada puisi yang sungguh indah dibaca =)

P/S: Di manakah Dia di hatiku?? fikirkan bersama wallahua'lam

Monday, 23 January 2012

~ AHAD, AHAD, AHAD ~~



Tiada yang lain hanya DIA
DIA yang kau puja-puja
Ahad! Ahad! Ahad!
Lidahmu mengatur kalimat
meluruskan hati menjuruskan tekad
bahang mentari pun mengalah
disimba aliran sebuah syahadah
daripada Sayidina Bilal Bin Rabah


Dulu kau seorang hamba
datang Islam kau merdeka
dulu kau dipandang hina
datang Rasul kau mulia
Ahad! Ahad! Ahad!

Terlupa mata oleh kilat hitammu
bila hati disambar hebat imanmu
kaulah pewaris ketulusan rasa
pada setiap melodi dan kata
di setiap azan yang bergema!

Tak sudi kau jejaki bumi Madinah
selepas kewafatan rasulullah
tak daya kau azan lagi di Masjid Nabawi
selepas Muhammad teah pergi...
bukan kerana jemu
bukan kerana benci
Ahad! Ahad! Ahad!

Tetapi kerana hatimu muda terusik
oleh imbauan kenangan lalu
sewaktu Rasul bersama-samamu

Tika saat sakarat kian mendekat
bening matamu titis peluhmu
kuntum senyuman kau hulurkan 
kerabat terdekat kehairanan

Kenapa duhai Bilal?
Perlahan kau bisikkan:
"kematian ini bakal menemukan 
antara aku dengan Rasul pilihan.."

Ahad! Ahad! Ahad!
Kembaralah kau ke syurga
kerana Rasul pernah berkata
derap kasutmu telah kedengaran disana!

~satu nukilan daripada buku  DIMANA DIA DIHATIKU~




Saturday, 21 January 2012

~Khas untuk Lelaki~



Setelah selesai membaca hasil coretan Ustaz Pahrol ni, rasanya hati lebih tenang..walau ia catatan hati bagi lelaki..sebagai wanita juga sesuai untuk kita baca,,hehe lari tajuk plak..

sebenarnya nak beritahu kaum adam ni, pastikanlah anda miliki buku ini..sgt menarik,menyentuh perasaan,,sesungguhnya hati anda akan lebih mendalami kehidupan seorang muslim,,
ia mengajar bagaimana peristiwa2 sebagai seorang lelaki yang dari mula hidupnya bergelar seorang anak, suami, dan ayah...

sgt menarik dan tidak sia2 memilikinya..=)

 "CARILA YANG LUAR BIASA DARI BUKU-BUKU BIASA INI"

SOLAT~~~

video

Mama selalu pesan, solatlah lepas dengar azan berkumandang.. jangan lewatkan solat..segerakanlah ia..
mama saya selalu ingatkan Allah tidak saja2 menetapkan waktu2 bagi kelima-lima solat fardhu pada hambaNya.. Allah telah tetapkan solat subuh pada awal fajar..solat zohor di waktu matahari sedang memancar , solat asar ketika matahri mula redup solat maghrib ketika senja matahri terbenam, dan solat isyak di waktu perawalan malam..semuanya dah ditetapkan waktu?KENAPA? knp tak dibiarkan je kita solat kelima2 fardhu itu bile2 masa dalam seharian mengikut kesukaan kita?mama bertanya..lalu mama memberikan jwpn ketika anak2nya masing2 diam menunggu jawapan..

Mama tersenyum lalu berkata, 'Allah nak menguji hamba-hambaNya adakah disiplin dalam bersolat. Allah mahu lihat siapa yang sanggup tggalkan urusan dunia demi kewajipan sbg khalifah Islam dbumi yang sementara. Allah nak lihat hamba2Nya ini lebih mencintaiNya atau mencinta dunia yang fana ini, Mama juga meningatkan kami Solat itu tiang Agama..tanpa solat runtuhla ia..maksudnya tanpa solat hilanglah keperibadian kita sebagai umat Islam.. sebab itulah hati kita penuh asad dengki dan gembira bila melakukan kemaksiatan, resah bila melakukan kebaikan..renung2kanlah wahai sahabat sekalian =)

Hadith :
Dari Anas r.a katanya:”Nabi Muhammad SAW telah bersabda :...(selain dari apa yang telah aku saksikan semasa aku dibawa israk dan mikraj pada malam itu), maka Allah fardhukan (atasku) dan atas umatku lima puluh sembahyang...lalu aku memohon kepada-Nya (supaya dikurangkan lagi bilangan sembahyang itu yang telah pun dikurangkan sehingga tinggal lima sahaja); maka Allah SWT berfirman:”Sembahyang fardhu (sehari semalam) itu tetap lima (dari segi bilangannya) dan ia juga tetap lima puluh (dari segi pahalanya); keputusan-Ku itu tidak dapat diubah atau ditukar ganti...”
 
( Bukhari )