Monday, 23 January 2012

~ AHAD, AHAD, AHAD ~~



Tiada yang lain hanya DIA
DIA yang kau puja-puja
Ahad! Ahad! Ahad!
Lidahmu mengatur kalimat
meluruskan hati menjuruskan tekad
bahang mentari pun mengalah
disimba aliran sebuah syahadah
daripada Sayidina Bilal Bin Rabah


Dulu kau seorang hamba
datang Islam kau merdeka
dulu kau dipandang hina
datang Rasul kau mulia
Ahad! Ahad! Ahad!

Terlupa mata oleh kilat hitammu
bila hati disambar hebat imanmu
kaulah pewaris ketulusan rasa
pada setiap melodi dan kata
di setiap azan yang bergema!

Tak sudi kau jejaki bumi Madinah
selepas kewafatan rasulullah
tak daya kau azan lagi di Masjid Nabawi
selepas Muhammad teah pergi...
bukan kerana jemu
bukan kerana benci
Ahad! Ahad! Ahad!

Tetapi kerana hatimu muda terusik
oleh imbauan kenangan lalu
sewaktu Rasul bersama-samamu

Tika saat sakarat kian mendekat
bening matamu titis peluhmu
kuntum senyuman kau hulurkan 
kerabat terdekat kehairanan

Kenapa duhai Bilal?
Perlahan kau bisikkan:
"kematian ini bakal menemukan 
antara aku dengan Rasul pilihan.."

Ahad! Ahad! Ahad!
Kembaralah kau ke syurga
kerana Rasul pernah berkata
derap kasutmu telah kedengaran disana!

~satu nukilan daripada buku  DIMANA DIA DIHATIKU~




Saturday, 21 January 2012

~Khas untuk Lelaki~



Setelah selesai membaca hasil coretan Ustaz Pahrol ni, rasanya hati lebih tenang..walau ia catatan hati bagi lelaki..sebagai wanita juga sesuai untuk kita baca,,hehe lari tajuk plak..

sebenarnya nak beritahu kaum adam ni, pastikanlah anda miliki buku ini..sgt menarik,menyentuh perasaan,,sesungguhnya hati anda akan lebih mendalami kehidupan seorang muslim,,
ia mengajar bagaimana peristiwa2 sebagai seorang lelaki yang dari mula hidupnya bergelar seorang anak, suami, dan ayah...

sgt menarik dan tidak sia2 memilikinya..=)

 "CARILA YANG LUAR BIASA DARI BUKU-BUKU BIASA INI"

SOLAT~~~

video

Mama selalu pesan, solatlah lepas dengar azan berkumandang.. jangan lewatkan solat..segerakanlah ia..
mama saya selalu ingatkan Allah tidak saja2 menetapkan waktu2 bagi kelima-lima solat fardhu pada hambaNya.. Allah telah tetapkan solat subuh pada awal fajar..solat zohor di waktu matahari sedang memancar , solat asar ketika matahri mula redup solat maghrib ketika senja matahri terbenam, dan solat isyak di waktu perawalan malam..semuanya dah ditetapkan waktu?KENAPA? knp tak dibiarkan je kita solat kelima2 fardhu itu bile2 masa dalam seharian mengikut kesukaan kita?mama bertanya..lalu mama memberikan jwpn ketika anak2nya masing2 diam menunggu jawapan..

Mama tersenyum lalu berkata, 'Allah nak menguji hamba-hambaNya adakah disiplin dalam bersolat. Allah mahu lihat siapa yang sanggup tggalkan urusan dunia demi kewajipan sbg khalifah Islam dbumi yang sementara. Allah nak lihat hamba2Nya ini lebih mencintaiNya atau mencinta dunia yang fana ini, Mama juga meningatkan kami Solat itu tiang Agama..tanpa solat runtuhla ia..maksudnya tanpa solat hilanglah keperibadian kita sebagai umat Islam.. sebab itulah hati kita penuh asad dengki dan gembira bila melakukan kemaksiatan, resah bila melakukan kebaikan..renung2kanlah wahai sahabat sekalian =)

Hadith :
Dari Anas r.a katanya:”Nabi Muhammad SAW telah bersabda :...(selain dari apa yang telah aku saksikan semasa aku dibawa israk dan mikraj pada malam itu), maka Allah fardhukan (atasku) dan atas umatku lima puluh sembahyang...lalu aku memohon kepada-Nya (supaya dikurangkan lagi bilangan sembahyang itu yang telah pun dikurangkan sehingga tinggal lima sahaja); maka Allah SWT berfirman:”Sembahyang fardhu (sehari semalam) itu tetap lima (dari segi bilangannya) dan ia juga tetap lima puluh (dari segi pahalanya); keputusan-Ku itu tidak dapat diubah atau ditukar ganti...”
 
( Bukhari )

Sunday, 15 January 2012

SUCI SEKEPING HATI






Sekeping hati dibawa berlari
jauh melalui jalanan sepi
jalan kebenaran indah terbentang
di depan matamu para pejuang

Tapi jalan kebenaran
tak akan selmanya sunyi
ada ujian yang datang melanda
ada perangkap menunggu masa

Akan kuatkah kaki yang melangkah
bila disapa duri yang menanti 
Akan kaburkah mata yang meratap
pada debu yang pastikan hinggap

Mengharap senang dalam berjuang
bagai merindu rembulan ditengah siang
jalannya tak seindah sentuhan mata
pangkalnya jauh hujungnya belum tiba..














Permulaan Kata ~~

Salam perkenalan semua...
da lama x update entry, now dgn hati yang tenang dan rasa syukur, mula terdetik nak tulis blog..
InsyaAllah blog ni akan dipenuhi dgn peristiwa2 yang boleh dijadikan teladan,
 perkenalan buku-buku yang boleh jadi pendamping dalam hidup kita untuk meneruskan langkah kehadapan dgn lebih baik..
semua yang berlaku dalam hidup kita hanyalah Ujian Allah untuk menguji cinta kita sbg hamba padaNya, jadi tidak perlu mengeluh mahupun bersedih kerana airmata meratapi kesedihan peristiwa lalu hanyalah pembaziran lebih baik kita manfaatkan tangisan air mata kita bila waktu sepertiga malam tahajud kepadaNya dan mengenang dosa-dosa lalu ketika bertaubat..
sesungguhnya Allah menyayangi hamba yang mencintaiNya lebih dari keduniaan..
(^,^)
ALLAH SUKA KEPADA ORANG-ORANG YANG BERTAUBAT, KERANA MEREKA KEMBALI DAN MENGADU HANYA KEPADA-NYA <3