Saturday 21 January 2012

SOLAT~~~


Mama selalu pesan, solatlah lepas dengar azan berkumandang.. jangan lewatkan solat..segerakanlah ia..
mama saya selalu ingatkan Allah tidak saja2 menetapkan waktu2 bagi kelima-lima solat fardhu pada hambaNya.. Allah telah tetapkan solat subuh pada awal fajar..solat zohor di waktu matahari sedang memancar , solat asar ketika matahri mula redup solat maghrib ketika senja matahri terbenam, dan solat isyak di waktu perawalan malam..semuanya dah ditetapkan waktu?KENAPA? knp tak dibiarkan je kita solat kelima2 fardhu itu bile2 masa dalam seharian mengikut kesukaan kita?mama bertanya..lalu mama memberikan jwpn ketika anak2nya masing2 diam menunggu jawapan..

Mama tersenyum lalu berkata, 'Allah nak menguji hamba-hambaNya adakah disiplin dalam bersolat. Allah mahu lihat siapa yang sanggup tggalkan urusan dunia demi kewajipan sbg khalifah Islam dbumi yang sementara. Allah nak lihat hamba2Nya ini lebih mencintaiNya atau mencinta dunia yang fana ini, Mama juga meningatkan kami Solat itu tiang Agama..tanpa solat runtuhla ia..maksudnya tanpa solat hilanglah keperibadian kita sebagai umat Islam.. sebab itulah hati kita penuh asad dengki dan gembira bila melakukan kemaksiatan, resah bila melakukan kebaikan..renung2kanlah wahai sahabat sekalian =)

Hadith :
Dari Anas r.a katanya:”Nabi Muhammad SAW telah bersabda :...(selain dari apa yang telah aku saksikan semasa aku dibawa israk dan mikraj pada malam itu), maka Allah fardhukan (atasku) dan atas umatku lima puluh sembahyang...lalu aku memohon kepada-Nya (supaya dikurangkan lagi bilangan sembahyang itu yang telah pun dikurangkan sehingga tinggal lima sahaja); maka Allah SWT berfirman:”Sembahyang fardhu (sehari semalam) itu tetap lima (dari segi bilangannya) dan ia juga tetap lima puluh (dari segi pahalanya); keputusan-Ku itu tidak dapat diubah atau ditukar ganti...”
 
( Bukhari )

1 comment: